Sunday, November 4, 2012

SPM Sejarah 2010

Aku ada cerita menarik pasal soalan Sejarah 2010. Nak dengar tak?

Tak nak tak apa. Aku nak cerita.

Cerita nampak karut, tapi benar.

Aku ada kawan, nama dia . Kami sedang menduduki SPM tahun 2010.

Pada hari peperiksaan Sejarah,  berkata, "Nwa, aku tension doh dapat soalan spot banyak-banyak. Apa kata kita tipu orang."

Aku cakap okay, buatlah apa dia nak.

Kemudian  buat draft soalan spot SPM Sejarah kat handphone dia. Dah siap, dia tunjuk aku.

"Macam ni okay tak?" "Okay je, send je la. Bukannya kita nak baca apa kita tulis pun."

Sambil gelak tawa mengilai,  pun send mesej soalan spot tu kat kawan-kawan MRSM dia, tak silap.

Then, tibalah waktu untuk menjawab soalan SPM Sejarah 2010.

Sewaktu dalam dewan, aku nampak  kelihatan cemas. Biarlah dia.

Dan dan dan dan, peperiksaan pun tamat. Kami semua keluar dewan dengan gembira sebab kertas Sejarah dah lepas.

Setibanya di asrama,  pun panggil aku kat bilik aku. "Nwa..."

"Apa dia? Kau okay tak?" "Tak."

Kelihatan  sedang bermain phone. (Kes sorok phone dalam asrama)

Kemudian, dia datang, dan tunjuk aku phone dia, dia tunjuk text soalan spot yang palsu dia buat tadi pagi.

"Kau cuba ingat balik nwa, soalan paper 2 tadi yang kita jawab, cuba kau tengok balik text ni."

Dijadikan cerita, semua soalan spot yang kami dapat sebelum ini, tak masuk langsung dalam paper 2.

Tapi, soalan spot palsu yang direka oleh  pagi tadi, semuanya masuk exam. SPM Sejarah 2010. Serius. Semuanya.

Jadi ceritanya,  telah membuat soalan spot palsu, dia main taram je taip apa-apa dia suka, dan semuanya masuk exam, tak belajar.

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah.

No comments: